







STÄMNING
För att en flygels stämning skall kunna betraktas som
fullgod, krävs att tempereringen är perfekt ekvaliserad, att
stretchningen av oktaverna är väl utförd, korerna rena
samt stabiliteten så bra som det är tekniskt möjligt. En
korrekt och väl genomförd stämning, i kombination med
övriga triminsatser, innebär, att instrumentet bibehåller
sin stämning under en längre tidsperiod än annars hade
varit fallet. Detta även om instrumentet belastas med ett
mycket kraftfullt spel.
Först när man lyckats fullt ut med att trimma in och
optimera samtliga de fyra hörnen i tetraedern och de
befinner i perfekt balans med varandra, har man skapat
de förutsättningar som krävs för att en flygel skall uppvisa
god intonation, maximal dynamik samt subtilitet. Här
avses dessutom dynamik i ett bredare perspektiv än
ljudvolym. Varje driven pianist har sitt eget personliga
spelsätt och "sound". Först när hela tetraedern är
optimalt trimmad, kan alla de subtila differenserna mellan
olika musikers spelsätt, temperament och tolkningar, etc.
få en möjlighet att blomma ut och exponeras.
Sådana situationer har, som sig bör, ingen en tanke på
någon pianotekniker, få "märker av" flygeln som tycks ha
fått en förmåga att försvinna på ett subtilt, diskret sätt.
Pianisten framstår nu, men aldrig på bekostnad av
musiken. Och musiken, den exponeras fullt ut och lyckas
nu effektivare än någonsin bana sin väg in i publikens
hjärtan.
Vid alla dessa tillfällen är det en ynnest att få vara
konserttekniker. Att diskret få stå ute i kulissen och
"tjuvlyssna" till flygelns toner och uppleva pianistens
känsla av kontroll, makt över musik och publik samt äkta
spelglädje...
"Intonation" är egentligen ett ord främst för
musiker, sångare, violinister och förstås även
pianister. Förvisso heter det "intonera",
när en pianotekniker arbetar, men slutgiltiga
intonationen ligger alltid i pianistens händer. Det
är finessen med en vältrimmad akustisk flygel!
Här nedan är "hardware" slut.