En väl genomförd flygeltrimning utgör en förutsättning för att en flygel skall
kunna uppnå sin fulla mekaniska och tonala potential. Uppnår inte instrumentet
sin fulla potential så kommer inte heller musikutövaren att kunna utnyttja sin
fulla potential och därmed blir det musikaliska uttrycket lidande.
Så snart en nyinköpt flygel "satt sig" och hunnit bli inspelad, är tiden inte inne
bara för en pianostämning utan för en komplett flygeltrimning dvs en grundlig
genomgång och injustering av instrumentet och dess många olika
komponenter. Det behövs trimning av såväl varje komponent var för sig som i
samspel med varandra. Allt i syfte att möjliggöra för instrumentet och utövaren
att uppnå och prestera utifrån maximala förutsättningar, det som köparen i
praktiken betalat för och det som utövare och publik har rätt att förvänta sig.
Allt som här nämnts gäller naturligtvis i lika hög grad även äldre väl använda
flyglar.
Oavsett hur mycket en flygel har kostat i inköp är det fel att tro att den kommer
att hålla och lyckas leverera den prestanda som den är avsedd att kunna i all
framtid, med mindre än att den får erforderlig, kontinuerlig service och
omvårdnad. Att jämföra med en lyxbil är inte irrelevant. "Insparat" underhåll av
en flygel kan ofta innebära att man låter snålheten bedra visheten. Om
serviceintervallen blir ojämna riskerar slutnotan helt enkelt att bli dyrare än om
instrumentet hade servats mera regelbundet. Detta samtidigt som instrumentet
under tiden inte levererat den skönklang, dynamik, känslighet och övriga
tekniska och musikaliska egenskaper som hade varit möjligt.
För att ett klaverinstrument skall fungera och låta bra krävs att det som kan
kallas "hardware" är i gott skick; hammarlaget måste ha tillräckligt med filt,
stämnaglarna hålla stämningen, strängarna ska klinga friskt och filtar och
läderdetaljer fungera väl.
Är instrumentet allt för slitet eller kanske till och med skadat, krävs ibland
en regelrätt renovering där vissa av flygelns delar måste bytas ut mot nya
reservdelar.